О сколько нам открытий чудных готовит просвещенья дух

О сколько нам открытий чудных готовит просвещенья дух

пʼятниця, 21 квітня 2017 р.

10 великих середньовічних мандрівників.

У Середньовіччі люди подорожували значно рідше, ніж зараз. Але при цьому історія кожного середньовічного мандрівника - це справжній авантюрно-пригодницький роман.

Юліан Угорський,
 «Колумб Сходу» - монах-домініканець, що відправився на пошуки Великої Угорщини, прабатьківщини угорців.
До 895 році угорці оселилися в Трансільванії, але все ще пам'ятали далекі землі своїх предків, степові області на схід від Уралу. У 1235 році угорський князь Бела спорядив чотирьох ченців-домініканців в подорож. Через деякий час двоє домініканців вирішили повернутися назад, а третій супутник Юліана помер. Монах вирішив продовжити шлях на самоті. У підсумку, минувши Константинополь, пройшовши вздовж річки Кубані, Юліан досяг Великої Булгарії, або Волзької Болгарії. Дорога назад домініканця пролягав через мордовські землі, Нижній Новгород, Володимир, Рязань, Чернігів і Київ. В 1237 Юліан Угорський відправився в повторне подорож, але вже в дорозі, досягнувши східних земель Русі, дізнався про напад на Велику Болгарію монгольських військ. Опис подорожей ченця стали важливим джерелом у вивченні історії монгольського вторгнення в Волзьку Болгарію. 


Гуннбьорн Ульфсон.
Напевно ви чули про Ейріка Рудого, скандинавського мореплавця, першим оселилися на берегах Гренландії. Завдяки цьому факту багато хто помилково думають, що він же і був першовідкривачем гігантського крижаного острова. Але немає - до нього там побував Гуннбьорн Ульфсон, що прямував з рідної Норвегії в Ісландію, чиє судно найсильніший шторм відкинув до нових берегів. Майже через століття по його стопах пішов Ерік Рудий-шлях його не був випадковим, Ейрік точно знав, де знаходиться відкритий Ульфсоном острів.


Раббан Саума,
якого називають китайським Марко Поло, став єдиним вихідцем з Китаю, який описав свою подорож по Європі. Будучи Несторіанські ченцем, Раббан відправився в довгу й небезпечну паломництво в Єрусалим в районі 1278 року. Висувається з монгольської столиці Ханбалик, іншими словами - нинішнього Пекіна, він перетнув всю Азію, але вже наблизившись до Персії, дізнався про війну на Святій землі і змінив маршрут. У Персії Раббана Саума був радо прийнятий, а кілька років по тому на прохання Аргун-хана був споряджений з дипломатичною місією в Рим. Спершу він відвідав Константинополь і короля Андроніка II, потім побував в Римі, де налагодив міжнародний контакт з кардиналами, і в підсумку опинився у Франції, при дворі короля Філіпа Красивого, пропонуючи союз з Аргун-ханом. На зворотньому шляху китайський монах удостоївся аудієнції новообраного папи римського і зустрівся з англійським королем Едуардом I.


Гійом де Рубук,
монах-францисканець, після закінчення Сьомого хрестового походу був направлений королем Людовіком Французьким в південні степи - з метою встановити дипломатичне співробітництво з монголами. З Єрусалиму Гійом де Рубук дістався до Константинополя, звідти до Судака і рушив у бік Азовського моря. В результаті Рубук перетнув Волгу, потім річку Урал і врешті-решт опинився в столиці Монгольської імперії, місті Каракорум. Аудієнції великого хана не дали особливих дипломатичних результатів: хан запропонував королю Франції присягнути на вірність монголам, але час, проведений в заморських країнах, що не пройшло дарма. Гійом де Рубук докладно і з властивим йому гумором описав свої подорожі, повідавши жителям середньовічної Європи про далеких східних народів і їхнього життя. Особливо його вразила невластива для Європи віротерпимість монголів: в місті Каракорум мирно сусідили і язичницькі, і буддистські храми, і мечеть, і християнська несторианская церква.


Афанасий Никитин,
тверской купец, в 1466 году отправился в коммерческий вояж, который обернулся для него невероятными приключениями. Благодаря своему авантюризму Афанасий Никитин вошел в историю как один из величайших путешественников, оставив после себя проникновенные записки «Хождение за три моря». Едва лишь покинув родную Тверь, торговые суда Афанасия Никитина были разграблены астраханскими татарами, но это не остановило купца, и он продолжил свой путь — сперва добравшись до Дербента, Баку, потом до Персии и оттуда до Индии. В своих записках он красочно описал обычаи, нравы, политическое и религиозное устройство индийских земель. В 1472 году Афанасий Никитин отправился на родину, но до Твери так и не доехал, скончавшись под Смоленском. Афанасий Никитин стал первым европейцем, преодолевшим путь до Индии.


Чень Чен і Лі Да 
- китайські мандрівники, які вчинили найнебезпечнішу експедицію по Середній Азії. Лі Да був досвідченим мандрівником, але він не вів подорожніх нотаток і тому не так прославився, як Чень Чен. Два євнуха вирушили в дипломатичне подорож за дорученням імператора Юн-ле в 1414 році. Їм довелося перетинати пустелю протягом 50-и днів і дертися уздовж гір Тянь-Шаню. Провівши 269 днів у дорозі, вони досягли міста Герата (що розташований на території сучасного Афганістану), вручили дари султанові і повернулися додому.


Одорико Порденоне
- монах-францисканець, який відвідав Індію, Суматру і Китай на початку XIV століття. Францисканські монахи прагнули збільшити свою присутність в країнах Східної Азії, для чого направляли туди місіонерів. Одорико Порденоне, покинувши своє рідне монастир в Удіне, пройшов спершу до Венеції, потім до Константинополя, а звідти до Персії та Індії. Монах-францисканець багато подорожував по Індії і Китаю, відвідав територію сучасної Індонезії, діставшись до острова Ява, кілька років жив в Пекіні, а потім повернувся додому, минувши Лхасу. Помер він вже в монастирі в Удіне, але перед смертю встиг надиктувати багаті подробицями враження від подорожей. Його спогади лягли в основу знаменитої книги «Пригоди Сера Джона Мандевіль», якій зачитувалася середньовічна Європа.

 

Наддод і Гардар
- вікінги, що відкрили Ісландію. Наддод висадився біля берегів Ісландії в IX столітті: він тримали шлях на Фарерські острови, але шторм призвів його до нової землі. Вивчивши околиці і не знайшовши там ознак життя людини, він відправився додому. Наступним, яка ступила на землю Ісландії, був шведський вікінг Гардар - він обійшов на своєму судні острів уздовж узбережжя. Наддод назвав острів «Снігова земля», а своїм сьогоднішнім ім'ям Ісландія (тобто «країна льодів») зобов'язана третього вікінгові, Флоки Вільгердарсону, добрався до цієї суворої і красивої землі.


Веніамін Тудельскій
- рабин з міста Тудела (Королівство Наварра, нині іспанська провінція Наварра). Шлях Веніаміна Тудельскій не був таким грандіозним, як у Афанасія Нікітіна, але його записи стали безцінним джерелом інформації про історію і життя євреїв у Візантії. Веніамін Тудельскій відправився з рідного міста до Іспанії в 1160 році, минув Барселону, подорожував по південній Франції. Далі він прибув до Риму, звідки, через деякий час, висунувся в Константинополь. З Візантії рабин пройшов до Святої землі, а звідти в Дамаск і Багдад, обійшов Аравію і Єгипет.


Ібн Батута 
- славний не тільки своїми мандрами. Якщо інші його «колеги» пускалися в дорогу з торговою, релігійної або дипломатичною місією, то берберського мандрівника кликала за собою муза далеких мандрівок - він подолав 120 700 км виключно з любові до туризму. Ібн Батута народився в 1304 році в марокканському місті Танжер в сім'ї шейха. Першим пунктом на персональній карті Ібн Баттута стала Мекка, куди він потрапив, рухаючись по суші уздовж берегів Африки. Замість того, щоб повернутися додому, він продовжив подорож по Близькому Сходу і Східній Африці. Добравшись до Танзанії і опинившись без засобів, він наважився на подорож до Індії: подейкували, що султан в Делі неймовірно щедрий. Чутки не підвели - султан забезпечив Ібн Батута щедрими дарами і відправив з дипломатичною метою до Китаю. Проте по дорозі він був розграбований і, боячись султанського гніву і не сміючи повернутися в Делі, Ібн Баттута змушений був переховуватися на Мальдівах, попутно відвідуючи Шрі-Ланку, Бенгалію і Суматру. До Китаю він дістався тільки в 1345 році, звідки попрямував в сторону будинку. Але вдома йому, звичайно ж, не сиділося - Ібн Батута зробив невелику подорож до Іспанії (тоді територія сучасної Андалузії належала маврам і називалася Аль-Андалусії), потім відправився в Малі, для чого йому знадобилося перетнути Сахару, а в 1354 році влаштувався в місті Фес, де продиктував всі подробиці своїх неймовірних пригод. 




Джерело: http://www.popmech.ru/

Немає коментарів:

Дописати коментар